6 april 2012

ED 11-03-2012 Primeur in Eindhoven: 1e filiaal van Renew Fashion

Over precies een week beleeft Eindhoven een wereldwijde primeur. Zaterdag 17 maart opent het eerste filiaal van de nieuwe winkelformule Renew Fashion op de Grote Berg zijn deuren. Het assortiment van deze modewinkel bestaat uit gebruikte kleding en tassen van uitstekende kwaliteit, tegen lage prijzen.

Het eerste filiaal van Renew Fashion in Eindhoven zal gerund worden door Peter Tillmans en Els Heijsman. De winkelformule is bedacht door Johannes Westbroek, in opdracht van Drietex Eco Recyling BV uit Cuijk, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het recyclen - en nieuw leven inblazen - van gebruikte kleding.

Vooroordeel over gebruikte kleding wegnemen
Wie bevooroordeeld is over tweedehandskleding komt bij Renew Fashion bedrogen uit. De kleding die in de winkel hangt, oogt als nieuw. Je kunt niet zien, noch ruiken of voelen, dat het kleding betreft dat een tweede leven gegund is. Westbroek vult aan: “Het probleem van gebruikte kleding is dat mensen daar aversie tegen hebben. Wij hebben een hele mooie luxe winkel ingericht om mensen over die drempel van gebruikte kleding te helpen. Wij bieden kwalitatief goede kleding. Schoon, gewassen en mooi gepresenteerd.”

Bewust gekozen voor De Bergen in Eindhoven
Westbroek heeft bewust voor Eindhoven gekozen als locatie voor de eerste winkel. “Eindhovenaren zijn koopjesjagers die gevoelig zijn voor prijs. Daarnaast is De Bergen een creatieve wijk. Wij richten ons op een doelgroep die ze in Amerika de cultural creatives noemen. Dat zijn mensen die niet aan conventies vastzitten, diie creatief zijn, combinaties kunnen maken, oog hebben voor het milieu en er toch goed uit willen zien.”

Catwalk in het hart van de winkel
De winkelinrichting is gericht op fun. Naast kledingrekken is het meest in het oog springende item middenin de winkel de 5 meter lange catwalk, geflankeerd door een loungebank aan de ene kant, en een bartafel aan de andere kant. De catwalk nodigt uit om vanuit een pashokje je nieuwe kleding te showen aan andere klanten. “Bij ons mag je gezien worden”, zegt Westbroek.

Bijzondere prijskaartjes
Renew Fashion hanteert bijzondere prijskaartjes; er staan namelijk 2 prijzen op. De hoogste prijs, die je betaalt als je maar 1 kledingstuk koopt. En de laagste prijs, die je betaalt als je meerdere kledingstukken tegelijk koopt, waarbij de korting zich opstapelt.

‘Sociaal kopen’ bij klanten stimuleren
Westbroek legt uit dat hij met dit prijskaartjessysteem wil stimuleren dat klanten ‘sociaal’ gaan kopen. Dat ze elkaar in de winkel ontmoeten, met elkaar praten onder het genot van een kop koffie en met elkaar afspreken alle kledingstukken bij elkaar af te rekenen om samen de maximale korting te scoren.

Winkel als sociale ontmoetingsplek
Het benadrukt het sociale aspect van de winkel. Klanten kunnen met elkaar plaatsnemen op de loungebank om te socializen, of om naar de catwalk te kijken. Of ze kunnen plaatsnemen aan de bar. Ook voor kinderen is een apart hoekje ingericht, met een bankje, tv en knuffels.

Exclusief avondje met vriendinnen
Renew Fashion introduceert ook een club waarvan je lid kunt worden. Een van de leuke extra’s die dat biedt, is bijvoorbeeld een exclusief avondje in de winkel voor een groep vriendinnen. Die kunnen dan onder het genot van een hapje, drankje en muziek uitgebreid kleding passen en een eigen modeshow opvoeren op de catwalk.

500 kledingstukken geschonken aan dak- en thuislozen
Nog voor de officiële opening van de winkel heeft Renew Fashion zijn betrokkenheid bij de stad Eindhoven al getoond. Door een schenking van 500 stuks winterkleding aan Neos, de organisatie voor maatschappelijke opvang. Bij die schenking zal het niet blijven. Renew Fashion wil met Neos samenwerken om mensen uit de opvang te helpen. Westbroek: “Bijvoorbeeld door mensen in onze winkel te laten stagelopen. Of door mensen die aankloppen bij de opvang te voorzien van nieuwe kleren."

Uitbreiden naar meer filialen
Het concept van Renew Fashion staat als een huis. Als de winkel in Eindhoven een succes wordt, volgen meer filialen. “We mikken voor dit jaar op 10-15 winkels en volgend jaar 30-40 winkels in Nederland, België en Duitsland”, aldus Westbroek over de ambities van de winkelformule.

BRON

Geen opmerkingen: